11 Ocak 2012 Çarşamba

Sana Gül Bahçesi Vadetmedim - Joanne Greenberg

Sana Gül Bahçesi Vadetmedim
Joanne Greenberg
Orjinal Adı: I Never Promised You a Rose Garden
Çeviri: Nesrin Kasap
Metis Yayınları
Temmuz 2010 18. Basım
282 Sayfa

AFD:
   Yazarın ilk olarak Hannah Green takma adıyla yayımladığı eser. Yazar kitabında yaşamış olduğu şizofreni hastalığıyla mücadelesini anlatıyor.
   Şizofreniyi filmlerden ve kitaplardan duyduğum kadarıyla üstünkörü biliyordum ve hayatımda hiç şizofreni hastasıyla karşılaşmamıştım. Bir şizofreni hastasının  neler yaşadığını bu kitabı okuyana kadar asla tahmin bile edemezmişim.
   Romanımızın kahramanı Deborah'a paranoid  şizofreni teşhisi konar ve Deborah henüz 16 yaşındayken ailesinden ayrılarak akıl hastesine yatırılır.  Doktoru Fried onun iyileşmesi için üstün bir gayret gösterirken Deborah'ın kendi yarattığı, hayali dünyası Yr'nin kahramanları, asıl gerçekliğin Yr olduğunu ve Deborah'ın asla diğer insanlardan biri olmadığını dile getirir. Deborah iki dünya arasında amansız bir mücadele verir.
   Dr Fried'in yardım çabalarına karşı Yr'nin baskın tutumu, Deborah'ın ikilemdeki çaresizliği...  Çetin bir savaşım olan  bu iyileşme sürecine; Deborah'ın, annesinin, babasının ve doktorunun gözünden bakacağız...

   Bence kesinlikle okunmalı, bir şizofreni hastasının aslında nelerle mücadele ettiğini anlamak ve onlara önyargıyla yaklaşmamak açısından çok yararlı olacağını düşündüğüm bir eser.

Kitaptan Notlar:
"- Adalet uygulanmıyorsa, namussuzluk örtbas ediliyorsa ve inançlarını koruyan insanlar acı çekiyorsa, sizin gerçekliğiniz ne işe yarıyor peki?
- Bak, dinle beni,
   Sana hiçbir zaman gül bahçesi vadetmedim ben. 
    Hiçbir zaman kusursuz bir adalet vadetmedim...
     ve hiç bir zaman huzur ya da mutluluk vadetmedim. 
      Sana ancak bunlarla savaşma özgürlüğüne kavuşmanda yardımcı olabilirim. 
       Sana sunduğum tek gerçeklik savaşım. 
          Ve sağlıklı olmak, gücünün yettiği kadarıyla, bu savaşımı kabul edip etmemekte özgür olmak demektir. 
             Ben yalan şeyler vadetmem hiç. 
               Kusursuz, güllük gülistanlık bir dünya masalı koca bir yalandır... 
                  Üstelik böyle bir dünya çok can sıkıcı bir yer olur!"

   "Yanına gidip omzuna dokunmalı ve bir şeyler söylemeliyim, diye düşündü Debroah. Ama yerinden kıpırdamadı, Gitmem gerek, çünkü aynı şey bana da oldu, bunu benim kadar kimse bilemez, nasıl bir şey olduğunu... Ama ayakları ayakkabılarının içindeydi ve ayakkabıları Sylvia'ya doğru gitmiyordu bir türlü; elleri de iki yanında duruyor, hiç hareket etmiyordu. Birlikte geçirdiğimiz ve  benim için sessizliği böldüğü o karanlık gecenin hatırı için gitmeliyim... "





Kitabın Tanıtımından: 
    İçine doğduğu dünyanın kurumlarıyla bağdaşmayı öğrenemeyen, iletişimsizliğin karanlığında yaşayan on altı yaşındaki bir genç kızın öyküsü... 
   Sana Gül Bahçesi Vadetmedim, deliliğin, resmi, tanımıyla akıl hastalığının öyküsü: Deborah kimlik kavramını yitirip içine kapanmış, zengin düşlemi ve mizah duygusuyla yarattığı kendi düşsel dünyasına sığınmıştır. İki dünyanın çatışmaya başlaması, Deborah'ın akıl hastanesine 'düşme' sine neden olur. Bundan sonra hastaneleri, doktorları vb. kurumlarıyla toplumun 'kurtarma operasyonu' başlar. Greenberg'in kendi yaşamından yola çıkarak yazdığı bu kitap, 'akıl hastalarının gizleri' üzerine pek çok ipucu taşırken, toplumun yerleşik değer yargılarına çarpıcı bir eleştiri de getiriyor, böylece normal kavramını sorgulamaya götürüyor bizi.

18.04.2012 tarihde farklı sitelerde kitabın fiyatı:
http://www.kitapadresi.com 14,40 TL
http://www.dr.com.tr 14,99 TL
http://www.okuoku.com 16,00 TL
http://www.kitapyurdu.com 16,84 TL
http://www.maxkitap.com: 17,00 TL
http://www.idefix.com 17,00 TL
Joanne Greenberg: Kitaplarında uzun süre Hannah Green takma adını kullanan Amerikalı yazar, 1932 yılında doğdu. Genç yaşta geçirdiği akıl hastanesi deneyimini aktardığı Sana Gül Bahçesi Vadetmedim adlı romanı çeşitli ülkelerde milyonlarca satarak, gerek edebi değeri, gerekse yaklaşımı ve bakış açısıyla büyük tartışmalara neden oldu. Toplumu ve aile kurumunu eleştiren, yabancılaşmanın getirdiği iletişimsizlik temalarını işleyen, kimisi etnik kökeni, kimisi de ruhsal ya da fiziksel eksiklikleri yüzünden ezilen insanları anlattığı The King's Persons (1967), Founder's Praise (1976), A Season of Delight (1982), The Far Side of Victory (1983), Age of Consent (1987), No Reck'ning Made (1993) ve Where the Road Goes (1998) adlı romanlarının yanı sıra, Rites of Passage (1972), High Crimes and Misdemeanors (1980) ve With the Snow Queen and Other Stories (1991) başlıkları altında derlenmiş öyküleri vardır. In This Sign (1968) adlı romanı Sessizliğin Dili Bu İşaretin İçinde adıyla Türkçeleştirilmiştir (Arion, 2001).

10 yorum:

  1. En yakın arkadaşlarımdan biri Şizofreni, zannedildiği gibi bir hastalık değil, tabi herkeste farklı tepkileri var ama ...Yine de okumak çok isterim...

    YanıtlaSil
  2. bu kitabı , yıllar önce lisedeydim sanırım, okumuştum ve çok etkilenmiştim. buna benzer Ayşe Saşanında kendi yaşam öyküsü var , o da 20 yıl çektiği hastalığı anlatmıştır..

    YanıtlaSil
  3. Kitapeylemcisi:
    Dediğim gibi benim tanıdığım şizofreni hastası olan hiç kimse yok, sadece kitapta anlatılan için söylüyorum eğer böyle bir şeyse arkadaşının durumuna Allah kolaylık versin, bir an önce de sağlığına kavuşsun inşallah.

    YanıtlaSil
  4. Buket:
    Ayşe Şaşa'nın bahsettiğin kitanı kitabı Delilik ülkesinden notlar heralde alınacaklar listemize ekledik. Teşekkürler önerin için.

    YanıtlaSil
  5. Aslında ben de kitabı okumadığım için ve tepkileri farklı diye duyduğumdan çok net bir şey söyleyemiyorum.Okumam gerekiyor kesinlikle ama okuyunca muhakkak Size:)) not düşeceğim, benki ile arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları da kıyaslama şansım olabilir diye düşünüyorum:)

    YanıtlaSil
  6. Evet yorumlarınızı bekliyorum ben de mutlaka Ayşe Şaşa'nın kitabını da okuyacağım, farklı farklı yaşanmışlıkları okumak iyi olur.
    Bu arada haber vermenize ne hacet takipçiniziz, her kitap yorumunuzu mutlaka okuyoruz.

    YanıtlaSil
  7. Buna benzer "Girl,Interrupted" diye bir film vardı, Angeline Jolie ile Winona Ryder'ın oynadığı, konu ilginizi çekiyorsa tavsiye ederim:)

    YanıtlaSil
  8. Hemen bakacağım, çok teşekkürler.

    YanıtlaSil
  9. Aynı kitaptan yazımda ben de bahsetmiştim. Çok güzel kitaptı. Deliliği yeniden sorgulamamı sağladı.

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...