30 Ocak 2014 Perşembe

Işığın O Kör Edici Yokluğu - Tahar Ben Jelloun

IŞIĞIN O KÖR EDİCİ YOKLUĞU
Özgün Adı: Cette Aveuglante Absencen de Lumiere
TAHAR BEN JELLOUN
Çevirmen: Gönül AKGERMAN
Can Yayınları
2004, 1. Baskı
248 Sayfa


AFD:
  10 Temmuz 1971 gecesinden itibaren 23 tutuklunun kaldığı Fas'ta bir hapishane olan Tazmamart'ta geçen yaşanmış olayları anlatıyor kitabımız. Ülkede askeri darbe yapılmak istenir ve krala suikast düzenlenmeye çalışılır. Fakat bu girişim başarılı olamaz. Darbe kararını veren üst düzey rütbeliler işkence görerek öldürülürler. Sadece komutanlarının emirlerini yerine getiren alt düzey subaylar ise kimsenin varlığından bile haberi olmadığı Tazmamart hapishanesi zindanlarına atılırlar.

   Bir hapishane düşünün, güneş ışığı yok hatta yapay bir ışık da yok, yatak yok, banyo yok, ziyaretçi yok, telefon yok, mektup yok, kimlik yok, çıkış tarihi yok, çıkış için tek bilet var; ölüm... Bu kadar yokluğun içinde sahip oldukları ise, tuvalet adı altında bir delik, yemek adı altında lapa, günlük 5 litre su ve en önemlisi inanç.

  Zindanda bulunan 23 kişi için ucu görünmeyen bir hayatta kalma mücadelesi başlıyor, soğuk, hastalıklar, böcekler ve en zoru; kendi zihinleri ile mücadele başlıyor. Kimileri erken pes ediyor, kimileri ise bu korkunç işkenceye dayanmak için elinden geleni yapıyor.

  Tazmamart'ta neler olmuştur,  hiç kimse tarafından bilinmeyen bu yerde, yaşadıkları tahmin bile edilemeyen insanlar için bir umut ışığı var mıdır? Babası kralın en yakın adamlarından biri olan tutukluyu gelecekte neler bekliyordur. Kimler savaşacak, kimler ise bilinmezliğe uzanan bu yolda düşüp kalacaktır.

  Gerçek yaşamdan alınmış hikayeleri severim fakat insanlarda acımasızlığın bir sınırı olmadığını görmek çok etkisi altında bıraktı beni. Bence böyle gerçek hikayeleri, dersler çıkarmak adına mutlaka okumak lazım. 
   
  Kitabın bazı yerlerinde çok fazla tekrara düşülmüş. O kısımlar hariç kitabın yazım tarzını da beğendim.

Tazmamart Hapishanesi
haoran66.wordpress.com


Altı Çizilesi:

   Hatırlamak ölmek demek. En büyük düşmanın hatıralar olduğunu anlamam biraz uzun sürdü.

   10 Temmuz 1971 gecesinden beri yaşım yok. Ne ihtiyarladım ne gençleştim. Yaşımı yitirdim. Artık yüzümden okunmuyor. Gerçek şu ki, var olmadığım için ona bir yüz veremiyorum. Hiçliğin yanı başında durdum kaldım, orada zaman yok, rüzgara kapılmış, hafif bir meltemin dalgalandırdığı beyaz çarşaftan oluşan o uçsuz bucaksız sahilde bırakılmış, bağrına sığınan yıldızların, görüntülerin, çocukluk düşlerinin boşaltıldığı gökyüzüne savrulmuş, zamanın içindeki her şey yok olmuş, Tanrı bile.

   Binbir Gece Masalları'nı okumamış olmaktan büyük pişmanlık duyuyordum. Kader işte. İnsan kendi kendine: Nasıl olsa zamanım var, diyor ve kimi kitapları kenara koyuyor; sonra da okumayı unutuyor.

   Her yanımızın kitapla dolu olmasının eğitimimizdeki payı küçümsenemez.

Kitabın Tanıtımından:
   10 Temmuz 1971''de bir grup Faslı asker, Fas Kralı II. Hasan''a bir suikast düzenler. Başarısızlıkla sonuçlanan bu girişimin ardından elebaşı olarak görülen subaylar öldürülür, kalanlar ise aylarca sorgulanır. Sorgulananları korkunç bir son beklemektedir: Tazmamart zindanlarında, kör kuyudan farkı olmayan hücrelere kapatılırlar ve tam on sekiz yıl insanlık dışı koşullarda yaşatılırlar. Bu cehennem yıllarından sağ çıkanlar 1991''de serbest bırakılırlar. Yaşamayı, konuşmayı, yemek yemeyi unutmuş insanlardır bunlar. bu roman, içlerinden birinin, Aziz''in anlattıkları üzerine kurulu. Fas doğumlu yazar Tahar Ben Jelloun, yirminci yüzyılın bu dramını, zindanların kulağı sağır eden sessizliğini, gözleri kör eden ışıksızlığını, unutuluşu ve yok oluşu romanın sayfalarına taşıyor. Bir mahkumun gözüyle, direnişi, hayata tutunma çabalarını, insanoğlunun acımasızlığını ve insanlığın bitişini anlatıyor. Dehşetin gerçekliğini anlamak ve herkesin anlamasını sağlamak için.

30 Ocak 2014 tarihinde "Işığın O Kör Edici Yokluğu"nu en uygun fiyatla satan kitap satış siteleri:
Arkadaş 11,05 TL
Okuoku 12,58 TL
KitapAmbarı 12,75 TL
KitapRa 12,75 TL
Pandora 13,43 TL
MaxKitap 13,60 TL 


Tahar Ben Jelloun Hakkında: 
a-fleur-de-mots.over-blog.com
   Tahar Ben Jelloun 1944 yılında Fas'ta doğdu. Ortaöğrenimini, ailesiyle birlikte gittiği Tanca'da yaptı; ardından Rabat'ta yükseköğrenim gördü. Tetuan ve Casablanca'da öğretmenlik yaptı. 1971 yılında Fransa'ya göç ederek sosyoloji ve sosyal psikiyatri okumaya başladı. Paris'e gider gitmez ilk şiir kitabı, 1973'te de ilk romanı Harrouda yayınlandı. Şair, romancı ve denemeci olarak göçmenler ve yersiz-yurtsuz kalmışlarla çokça ilgilendi.1985'te yayınlanan Kum Çocuk adlı romanının ardından bu romanın devamı niteliği taşıyan Kutsal Gece 1987 yılında yayınlandı ve Ben Jelloun bu kitabıyla 1987 yılında Goncourt Ödülü'nü alarak, Fransa’nın bu en prestijli edebiyat ödülüne layık görülen ilk Faslı yazar oldu. Yazarın Türkçe'ye çevrilen romanları: Tanca'da Sessiz Bir Gün, Hata Gecesi, Yoksullar Hanı, Bay Ahlak'ın Çöküşü, Kör Melek ve Kızıma Irkçılığı Anlatıyorum. 1984'te François Mitterand tarafından kurulan Fransız Yazını Yüksek Konseyi'ne de üye olan Tahar Ben Jelloun, karısı ve kızıyla birlikte Paris'te yaşıyor. 

   Tahar Ben Jelloun'un romanlarında Fransız toplumundan çok, Faslı ya da Fas'tan gelme kahramanlar boy gösterir. İlk ürünleri, baskıya, adaletsizliğe başkaldıran şiirlerdir; şiir yazmaktan daha sonra da hiç vazgeçmedi. Romanlarının konusunun temelinde de çoğunlukla "adalet" kavramı vardır; ama bire bir kişiliklerin üzerinde denenen, onlarla yaşayan canlı bir kavramdır bu; çünkü Ben Jelloun'a göre yazarın bir görevi de birey olmadan özgürlüğün de, kültürün de varolamayacağını hatırlatmaktır. Ben Jelloun'un yapıtları daima Fas'ın sözlü geleneklerine bağlı kalmıştır; başka bir dilde yazsa bile, onu besleyen, ona yaratma gücü veren daima Fas'tır.

Tahar Ben Jelloun Türkçeye Çevrilen Eserleri: 
Bay Ahlak'ın Çöküşü / roman
Beckett ve Genet Tanca'da Bir Çay / roman
Devenin Söylediği / şiir
Duygular Labirenti / romanEfsunlu Aşklar / roman
Gitmek / roman
Hata Gecesi / roman
Işığın O Kör Edici Yokluğu / roman
Jean Jenet: Yüce Yalancı / anlatı
Kızımı Irkçılığı Anlatıyorum / anlatı
Kör Melek / roman
Kum Çocuk / roman
Kutsal Gece / roman (1987 Goncourt Ödülü)
Son Arkadaş / roman
Tanca'da Sessiz Bir Gün / roman
Ülkemde / roman
Yoksullar Hanı / roman

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...