26 Eylül 2013 Perşembe

Çavdar Tarlasında Çocuklar - Jerome David Salinger

ÇAVDAR TARLASINDA ÇOCUKLAR
(GÖNÜLÇELEN)
Orjinal Adı: The Catcher in the Rye
JEROME DAVID SALINGER
Çevirmen: Coşkun YERLİ
Yapı Kredi Yayınları
Mayıs 2012, 30. Baskı
198 Sayfa

AFD:
     Daha önce eşim okumuş ve yorumlamıştı bu kitabı. (Buradan) Ben de Kitap Kardeşliği Eylül kitabı olarak seçildiğini duyunca okumaya başladım. Eşim kitabın abartıldığını belirtmiş ve kitabı beğenmemişti. Ben de kitabın abartıldığı fikrine katılıyorum ama beğenmedim de diyemem. Her kült eseri beğeneceğiz diye de bir şart yok zaten, ben de Otomatik Portakal'ı beğenmemiştim. :(

    Aslında kitabı yazıldığı tarihe göre değerlendirmek lazım diye düşünüyorum. 1951 yılında yazılan ve herkesin düşündüğü fakat söyleyemediği şeyleri  aslında bir çocuğun bile fark ettiğini dile getirmiş Salinger. O dönem de büyük ses getirmiş, hatta her gerçekleri söyleyene yapıldığı gibi, yasaklanmış. 

    Kitaptan sürükleyici bir olay örgüsü beklemek, bu beklentiyle kitaba başlamak yanlış olur. Kahramanımız Holden'ın okuldan atıldıktan sonraki 3 günü anlatılıyor. Fakat öyle aman aman olaylar olmuyor. Çok sıradan günler aslında. Olay örgüsünden çok, kitabın satır aralarında bulunan tespitlere ve cümlelere yoğunlaşmalıyız diye düşünüyorum. Özellikle Holden'ın olmak istediği kişiyi, mesleği, gerçekten çok beğendim. Yüreğime dokundu diyebilirim.

     Okurken bir Ölü Ozanlar Derneği, Pal Sokağı Çocukları ya da Şeker Portakalı kadar sürükleyici olmasa da mutlaka okunmalı ve Holden'la tanışılmalı diyorum.


Altı Çizilesi:
   Bir kitabı okuyup bitirdiğiniz zaman, bunu yazan keşke çok yakın bir arkadaşım olsaydı da, canım her istediğinde onu telefonla arayıp konuşabilseydim diyorsanız, o kitap bence gerçekten iyidir.

   Hayat kurallara göre oynanması gereken bir oyundur.

   Öldü biliyorum! bilmediğimi mi sanıyorsun? ama onu yine de sevebilirim değil mi? bir insan öldü diye onu sevmekten vazgeçmek zorunda mısın, tanrı aşkına, özellikle de hayatta olanlardan bin kez daha iyi kalpli bir insansa?

 Gece geç saatlerde new york’ta birinin kahkaha atması dehşet verici bir şeydir. millerce öteden duyabilirsiniz. bunu duyunca yalnızlığınız daha da artar, moral diye bir şey kalmaz insanda.

   Moraliniz çok bozuksa düşünemiyorsunuz bile.

  ...ki böyle, tanıştığıma hiç memnun olmadığım kimselere, durmadan ”tanıştığımıza memnun oldum” demek beni öldürüyor.

  Eskiden onu pek akıllı sanırdım, o aptallığımla tabii. öyle sanmamın nedeni; tiyatro,edebiyat ve bütün bu zırvalıklar üzerine çok şey bilmesiydi. birisi bu konularda pek çok şey biliyorsa, onun aptal olup olmadığını anlayabilmeniz epey zaman alıyor. 

  Bazı şeyler olduğu gibi kalmalı. elinizde olsa da, onları büyük cam vitrinlere koyup oldukları gibi kalmalarını sağlayabilseniz. biliyorum olanaksız bir şey bu; ama yine de fena olmazdı.

  Olgunlaşmamış insanın özelliği, bir dava uğruna soylu bir biçimde ölmek istemesidir, olgun insanın özelliği ise bir dava uğruna gösterişsiz bir biçimde yaşamak istemesidir. -Wilhelm Stekel-

  Büyük bir çavdar tarlasında oyun oynayan çocuklar getiriyorum gözümün önüne. binlerce çocuk, başka kimse yok ortalıkta. ve çılgın bir uçurumun kenarında durmuşum. ne yapıyorum. uçuruma yaklaşan herkesi yakalıyorum, nereye gittiklerine hiç bakmadan koşarlarken, ben bir yerlerden çıkıyor onları yakalıyorum. bütün gün yalnızca bu işi yapıyorum. ben çavdar tarlasında çocukları yakalayan biri olmak isterdim. çılgın bir şey bu biliyorum ama yalnızca böyle biri olmak isterdim. biliyorum. bu çılgın bir şey.

   Sakın kimseye bir şey anlatmayın. herkesi özlemeye başlıyorsunuz sonra.


Kitabın Tanıtımından: 
    "Pek çok insanın hakkında konuştuğum için üzgünüm. Bildiğim tek şey; size anlattığım herkesi biraz özlüyorum. Bizim Stradlater'ı ve Ackley'yi bile, sözgelimi. Sanırım o lanet Maurice'i bile özlüyorum. Sakın kimseye bir şey anlatmayın. Herkesi özlemeye başlıyorsunuz sonra." Çavdar Tarlasında Çocuklar, Salinger'in tek romanı. Ergenlik çağının içinde, yetişkin dünyanın düzenine karşı isyankar bir çocuğun, bir Noel öncesi başına gelenler... Bu sürecin bir psikiyatri kliniğinde noktalanışı. Holden Caulfield'in masumiyet arayışının iç burkucu romanı.

26 Eylül 2013 tarihinde "Çavdar Tarlasında Çocuklar"ı en uygun fiyatla satan kitap satış siteleri:
İdefix 7,80 TL 
Arkadaş 8,28 TL
MaxKitap 8,40 TL
HepsiBurada 8,40 TL 
AceleGelsin 8,64 TL
OkuOku 8,76 TL

J.D.Salinger Hakkında:
   Asıl adı Jerome David Salinger'dır. 1 Ocak 1919, New York'da doğmuştur. 1951 tarihli Gönülçelen romanıyla ve münzevi yaşam tarzıyla tanınan ABD'li yazar. Yayımlanmış son özgün eseri 1965 tarihlidir ve son röportajını 1980'de vermiştir.

   Manhattan'da büyüyen Salinger, lise yıllarında hikâye yazmaya başladı ve II. Dünya Savaşı'nda görev almadan önce 1940'larda bu öykülerin birçoğunu yayımlattı. İlk öyküleri, Whit Burnett'ın çıkarttığı Story isimli dergide yer aldı. 1948'de eleştirmenler tarafından övgüyle karşılanan Muz Balığı İçin Mükemmel Bir Gün isimli öyküsü, daha sonraki birçok eserinin de yer alacağı The New Yorker dergisinde yayımlandı. 1951 tarihli ilk romanı Gönülçelen (Çavdar Tarlasında Çocuklar) popüler başarıyı hemen yakaladı. Romanın protagonisti Holden Caulfield'de, bir ergenin yabancılaşmasını ve masumiyetini kaybedişini anlatması, özellikle ergen okurlar arasında ilham kaynağı oldu. Halen okunan ve tartışılan roman yılda yaklaşık 250.000 adet satılmayı sürdürmektedir.

    Gönülçelen'in yakaladığı başarı dikkatlerin ve ilginin yazarın üzerinde toplanmasına sebep oldu. İnsanlardan uzaklaşan Salinger münzevi bir hayat sürmeye başladı ve gittikçe daha az yeni eser yayımladı. İkinci kitabı olarak Dokuz Öykü isimli hikâye derlemesi (1953), ardından ise bir novella ve bir kısa öykü içeren Franny ve Zooey (1961) yayımlandı. Son kitabı iki novella içeren Yükseltin Tavan Kirişini, Ustalar ve Seymour: Bir Giriş (1963) oldu. Yazarın yayımlanmış son eseri ise, The New Yorker'da 19 Haziran 1965'te yer alan Hapworth 16, 1924 isimli öyküydü.

    Sonraki dönemde Salinger, ilgiden uzak yaşamanın mücadelesini verdi. 1980'lerde biyografi yazarı Ian Hamilton'a dava açtı. 1990'larda, anılarını yazan eski sevgilisi Joyce Maynard ve kızı Margaret Salinger ile sorunlar yaşadı. 1996'da ufak bir yayınevi, Hapworth 16, 1924öyküsünü kitap olarak yayımlamak konusunda yazar ile anlaşmaya vardığını açıkladı, ancak duyurunun ardından gelen yoğun ilgi sebebiyle bu tasarı süresiz olarak ertelendi. Haziran 2009'da başka bir yazarın, Gönülçelen'deki karakterlerden birini kendi eserinde kullanması sebebiyle açılan telif hakkı ihlali davası uzun süre gündemde kaldı. Salinger, 27 Ocak 2010'da Cornish, New Hampshire'daki evinde doğal sebeplerden vefat etti.
Kaynak: Wikipedia

J.D.Salinger Kitapları:
Gönülçelen/Çavdar Tarlasında Çocuklar (1951)
Dokuz Öykü (1953)
Franny ve Zooey (1961)
Yükseltin Tavan Kirişini, Ustalar ve Seymour: Bir Giriş (1963)

       

4 yorum:

  1. Ben kitabi sevenler arasindayim :) Henüz yazmadım. Ama alıntılar tam da benim de yazmayi düşündüğüm bölümler :) elinize sağlık Holden'le bir hafta sonra yeniden karşılaşmak güzeldi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de sizin yorumunuzu bekliyorum o zaman.

      Sil
  2. merhabalar blogunuzu şimdi fark ettim, izlemeye aldım henüz tam olarak inceleyemedim subat dogumlu bir oğlunuz var galiba benimde 4 şubat doğumlu bir oğlum var,, Çocuklarımızı sağlık ve sıhhatle büyütmek nasip etsin rabbim

    YanıtlaSil
  3. Ben de yazdım:)

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...