19 Ekim 2014 Pazar

Bir De Baktım Yoksun - Yekta Kopan

BİR DE BAKTIM YOKSUN
YEKTA KOPAN
Can Yayınları
Mayıs 2014, 17. Baskı
(İlk Basım: 2009)
163 Sayfa


AFD:
    "Bir De Baktım Yoksun" okuduğum ilk Yekta Kopan kitabı oldu. Açıkçası ilk hikayeyi ne kadar beğensem de sonunu beğenmemiş, tüm hikayelerin sonu inşallah böyle basit değildir diye düşünerek okumama devam etmiştim.

     Hikayelerin hepsinde ortak özellikler var. İlk ve en önemli ortak özellik; hikaye kahramanlarının babasını kaybetmesi ve hikaye boyunca babasıyla yaşadıkları/yaşayamadıklarının muhasebesini yapması. Diğer ortak özellik ise; kahramanların sorunlu bir evliliğe sahip olmaları, ya boşanmış ya da eşini kaybetmiş olmaları. Kitabı okurken bu ortak özelliklerden dolayı Yekta Bey'in gerçekten bu ve benzeri durumları yaşamış olabileceğini düşünmüştüm. Yekta Bey'in Radikal'e verdiği röportajında aradığım cevapları bulabildim. 

   Bir de Baktım Yoksun'a gelene kadar baba-oğul meselesini farklı bir şekilde algılıyordum. Onun üzerinden kuşak çatışmalarını, iktidar sorununu veya Doğu-Batı çatışmasını anlatmaya çalışıyordum. Ama geçen sene babamı kaybettim ve bu baba-oğul meselesinin bir gerçeklik olduğunu ve benim içime fena halde oturduğunu gördüm'
      Kim "İyi Uykular" adlı hikayede kahramanımızın ölen babasına yazdığı mektup gibi babasına bir şeyler yazmak ya da söylemek istememiştir ki, belki nefret dolu bir cümle, belki biraz sitem, belki teşekkür, belki de özür...

     "Bir De Baktım Yoksun"'un her hikayesinde, evet bir oğlun babasıyla yaşadıkları anlatılıyor, fakat o hikayelerde bir oğlun babasından bekledikleri/istedikleri de var. Bu yüzden "Bir De Baktım Yoksun" ileride mutlaka tekrar okuyacağım kitaplar arasına girdi. Minnak Ayaz'ımız büyüyüp ergenliğe girdiğinde, artık kendi doğruları olmaya başladığında Yekta Bey'in anlattıklarını tekrar okumaya ihtiyacım olacağını düşünüyorum. 

Dip Not: Yekta Kopan "Bir De Baktım Yoksun"la, 2010 yılı Yunus Nadi Öykü Ödülü ve Haldun Taner Öykü Ödüllü'nü kazandı       

Altı Çizilesi:
   Metro treninin üstündeki reklama bakarken bir aydınlanma yaşadım. Diğerlerinden farklı olduğunu iddia eden banka, tüketiciyi mutluluktan ağlatacak düşüklükte faiz oranıyla ev kredisi veriyordu. Bu haber anne-baba-çocuklardan oluşan sahtekâr gülüşlü aileyi yeşil panjurlu bir evin önünde havalara zıplatmıştı. Gözümü iki katlı yeşil panjurlu evden ayıramıyordum; o sırada metro treni hareket etti, reklamın aydınlanma sağlayan görüntüsü karanlık tünele doğru yol aldı.

   Alttan almaya niyetim yoktu. Hep bunu yapmamış mıydım zaten? Hep alttan almamış mıydım? Elinden her tür ev işi gelen babaların, servis çağırmaya alışık oğullarından biri olmanın ezikliğiyle hep susmamış mıydım o bağırırken?

   Kitapçı vitrinleri. Bir süredir çevrilmesini beklediğim bir kitap. Sevinçten ağlayacak gibi oldum. İçeri girdim. En üstteki cilt önüne gelenin elinde evrilip çevrildiği için bir alttakini aldım. Kapağındaki bandrol etiketinin eğri yapıştırıldığını görünce ondan da vazgeçtim. Bir alttaki. Kasadaki kız kitabı torbaya hoyratça attı, içim acıdı.


Kitabın Tanıtımından:
   Buzdan bir kütle, mumyadan bir heykel gibi izledim kaderimi. Babam yanımda olsa bir tokat atar kendime getirirdi beni."
   Çocukluk düşlerinden yapılmış bir evin gölgeleri içinde babanın hayaletiyle karşılaşmak... Portobello’da, George Orwell’ın evinin önündeki kaldırımda oturup Tanpınar okurken zamansız sevgiliyle karşılaşmak... Kuledibi’nde, her şeyini bir Hopper çizimini elde edebilmek için harcamış bir adamla karşılaşmak... Ölüme çeyrek kala, bir balık lokantasında küçük kızının genç kadın haliyle karşılaşmak... Cinayetle kaza arasındaki bulanıklığa sığınırken, bir evcil hayvan dükkânında vicdan azabıyla karşılaşmak... Kara mizahla yoğunlaştırılmış usta anlatımıyla Yekta Kopan, okurunu, kentler, kitaplar, resimler, şarkılar, fotoğraflar ve insanlar arasında gezdiriyor. Çok iyi bildiğimiz ama unutmaya çalıştıklarımızı hatırlatıyor. Bir de Baktım Yoksun, unutulmaz bir karşılaşmalar kitabı.


19 Ekim 2014 tarihinde "Bir De Baktım Yoksun"u en uygun fiyatla satan kitap satış siteleri:
KitapAmbarı 10,15 TL
KitapElinizde 10,15 TL
Arkadaş 10,01 TL
KitapYurdu 10,13 TL
İdefix 10,44 TL 
D&R 10,15TL

Yekta Kopan Hakkında:
   Yekta Kopan 1968 yılında Ankara'da doğmuş, Türk yazar, seslendirme sanatçısı ve televizyon sunucusudur. Öğrenim hayatı Ankara’da geçti. Hacettepe Üniversitesi İşletme Bölümü’nden mezun oldu. Çeşitli dergilerde kısa metinler, öyküler ve film eleştirileri yazdı. Radyo programcılığı ve seslendirme çalışmalarının yanı sıra NTV televizyon kanalında her gün yayınlanan kültür-sanat programı “Gece Gündüz”ün sunuculuğunu yapıyor.

  İlk kitabı Fildişi Karası 2000 yılında yayımlandı. Fildişi Karası, Aşk Mutfağından Yalnızlık Tarifleri, Yedi Derste Vicdan Muhasebesi, Temir Köran’ın desenlerinin yer aldığı Kara Kedinin Gölgesi ve Karbon Kopya adlı öykü kitapları ve İçimde Kim Var adlı romanı Can Yayınları tarafından yayımlandı. Aşk Mutfağından Yalnızlık Tarifleri 2002 yılında Sait Faik Hikâye Armağanına değer görüldü. 2006’da İstanbul Uluslararası Tiyatro Festivali bünyesinde Tiyatro DOT tarafından sahnelenen ve bir Bülent Erkmen projesi olan İki Kişilik Bir Oyun’un metnini yazdı. Oyun Almanya, İtalya ve Hollanda’da sahnelendi. 2007’de yayınlanan Karbon Kopya adlı öykü kitabı, aynı yıl Dünya Kitap Ödülleri’nde “Yılın Telif Kitabı” ödülünü aldı.dtv (Deutscher Taschenbuch Verlag) tarafından yayınlanan Alles Blaue, alles Grüne dieser Welt seçkisinde bir öyküsüyle yer aldı. Daha Önce Tanışmış mıydık? adındaki e-kitabı altKitap.com tarafından okura ulaştırıldı.

  6 yaş öncesi için yazdığı ve Şilili ressam Alex Pelayo tarafından resimlenen çocuk kitabı Burun, Marsık Yayıncılık tarafından 2009 yılında yayımlandı.

  Karbon Kopya adlı kitabında yer alan “Çevirenin Notu” adlı öyküsü, 2010 yılında “El Toreador” adıyla İngiltere’de, “The Lounge Companion Vol.2 – A Collection of Creative Writing” seçkisinde yayınlandı.

  Sesi Jim Carrey, Michael J. Fox, çizgi film karakteri Sylvester ve Buz Devri (film) animasyon karakteri Sid ile özdeşleşmiş bir seslendirmecidir.
Kaynak: wikipedia.org

Yekta Kopan'ın Blogu: http://filucusu.blogspot.com.tr/

Yekta Kopan Kitapları:
Çocuk Kitapları
Burun

Romanları
İçimde Kim Var

Öykü Kitapları
Daha Önce Tanışmış mıydık?
Fildişi Karası
Aşk Mutfağından Yalnızlık Tarifleri
Yedi Derste Vicdan Muhasebesi
Kara Kedinin Gölgesi
Karbon Kopya
Bir De Baktım Yoksun
Kediler Güzel Uyanır
Aile Çay Bahçesi
İki Şiirin Arasında

İçinde Öyküsü Bulunan Derleme Öykü Kitapları
Kar İzleri Örttü
Gece Öyküleri
On Üç Büyülü Öykü
Yalancı Öyküler

Tiyatro Metinleri
İki Kişilik Bir Oyun

1 yorum:

  1. bu post için dönüp tekrar bakacağım zira Yekta Kopan'ın külliyatı toplama ihtiyacındayım...

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...