9 Haziran 2012 Cumartesi

Piraye - Canan Tan

PİRAYE
CANAN TAN
Altın Kitaplar
Şubat 2007, 9. Basım
432 Sayfa

MRW:
   Uzun zamandır peşinde olduğum kitabı soluksuz okudum sonunda. Okumayanlar için kesinlikle tavsiye bir kitaptır. Yine bir Canan Tan klasiği, güzel bir hikaye, akıcı bir dil, kültürel bir gezi ve sıkmayan, aksine okuyucuyu kendine hapseden bir kitap.

   Eğer Canan Tan’ın okuduğum ilk kitabı olsaydı, kesinlikle bayılacağım bir kitap olurdu ama ben Piraye’den önce “Yüreğim Seni Çok Sevdi”’yi okudum ve favorim hala odur. Canan Tan kitap yorumlarımı okuyanlar, takip edenler bunu çok iyi bilir. Yüreğim Seni Çok Sevdi kitabını yere göğe sığdıramam, herkese tavsiye ederim bol bol. Yorum olarak da bir de Piraye’yi oku yazmışlardı bir çok kez. Galiba büyük beklentilerle okudum Piraye’yi. Buradan sonra kitap hakkında açık eleştiriler geliyor, Piraye’yi henüz okumayan varsa, aşağıdaki paragrafları okumasın derim.

   İlk önce şunu söylemeliyim ki; Yüreğim Seni Çok Sevdi kitabına çok benzer bir konuydu, neredeyse paralel hatlarda bile diyebilirim. İkisi de üniversitede okuyan varlıklı, ailelerinin gözbebeği kızlar. Tabi ki tüm Canan Tan kitaplarında olduğu gibi kızlar o kadar güzel ki çıkma, evlenme teklifleri havalarda uçuşuyor, herkes bu kızlara aşık, fakat bu kızlar çok dik başlı, inat, bildiğini okuyan, büyük aşkını arayan, öyle her erkeğe kolay kolay bağlanamayan tipler ve iki kitapta da bu kızlara şiirler yazan erkekler ve Nazım Hikmet şiirleri. Şair bile aynı yani! Başlayan bir aşk, tutkuyla seven bir erkek (tabi ki zengin bir ailenin oğlu) ama mutsuz sonla biten bir hikaye.. şimdi ben nasıl eleştirmem Canan Tan’ı?

   Birbirini tekrar eden iki hikaye.. fakat bence Y.S.Ç.S. kitabı Piraye’den daha başarılıydı, çünkü Piraye’de şöyle tutarsızlıklar vardı bence; Piraye’nin ailesi İstanbullu, kültürlü, varlıklı bir aile, fakat kızlarının Diyarbakırlı, bir şeyhin oğlu, hatta ağa olan bir adamla evlenmesine hiç sorun çıkarmıyor, destekliyor, hatta resmen çanak tutuyorlar. Üstelik Piraye daha kendinden ve bu aşktan emin bile değilken. Zaten kitap boyunca Piraye’nin ağzından Haşim’i çok sevdiği, aşık olduğu, evlenmeye istekliliği hiç duyulmuyor, hatta isteksiz bile. (Burada asıl anlatmak istediğim şehir isimleri falan değil, karakter, gelenek görenek, yaşam tarzı olarak taban tabana zıt aileler olmaları, aradaki uyumsuzluklar, ayrıca bütün bunların üstesinden gelebilecek büyük bir tutku, aşk bile duymuyor Piraye). Üstelik Piraye birkaç kişiyi çok romantik bir aşk istediği ve güzel bir evlilik teklifi yapmadıkları için reddediyor ama bir kere ona salata alınca ve Piraye sana aşığım seninle evlenmek istiyorum deyince işte aradığım buydu diyor ve hop kabul ediyor. Beni hiç tatmin etmedi bu hikaye, bunun gibi bir iki yeri daha komik bile buldum.

   Kitabın sonu gerçekten çok iyi bitti Piraye’nin aldığı karar süperdi ama yine de kitabı çok beğenmeme yetmedi ne yazık ki.

   Bir kez daha söylüyorum Canan Tan’ın kalemini seviyorum ama ondan farklı konular bekliyorum artık, romanlarında karakterlerin kişilikleri aşağı yukarı aynı; zengin ama dik başlı aile kızları, onlara deli divane olan zengin ve güçlü erkekler, peri masalı gibi bir hayat, mutsuz bir son.. yeter artık, biraz daha yaratıcılık bekliyorum.



Kitabın Tanıtımından:
Okudukça, dizelerin anısına dalıp kendimden geçtikçe, tehlikeli bir biçimde özdeşleşiyordum Piraye'yle.
Tiyatro sahnemde, bundan sonraki rolüm belliydi artık. Nâzım Hikmet'in Piraye'si rolünü oynamak...
Peki bana eşlik edecek oyuncu kim olacaktı?
Bunu düşünmek bile anlamsızdı; karşımda Sazım vardı ya...
Şiir Yüzlü Piraye... kendi yazdığı senaryolarda yaşıyor.
... Kim olursa olsun; evleneceğim insan, benim varlığımı yok sayarak bir başkasıyla beraberlik yaşayacak ve ben buna seryirci kalacağım ha...
Yazgıymış! İnanmıyorum yazgıya falan... Onu yaratan da, şekillendiren de bizleriz. Benim yazgım kendi çizeceğim yoldur! O yolda beraber yürümeyi kabullendiğim insanı da kimseyle paylaşamam ben...
Yazgıya bile kafa tutacak kadar yürekli... Özgürlüğe âşık!
Ancak, başkaları tarafından yerinden oynatılan kilometre taşlarının, gene başkalarınca gelişigüzel dizilmesiyle önüne serilen yolda yürümeye mecbur bırakılınca... İşler değişiyor.
... Hiç hayıflanma, o şiirsellikten uzak düştün diye. Gözlerini aç ve o günlerde göremediğin gerçeği gör artık...
Nâzım da o sevda yüklü dizelerini eliyle bir kenara itip, daha sıcak bulduğu kollara koşmamış mıydı?
Haşim'in yaptığı, onunkinden çok mu farklı?
... Kendince tanrılaştırdığın, tapınmaktan gurur duyduğun putların, gerçekte basit birer taş parçası olduğunu ne zaman kavrayacaksın?
Ama. gönlün gerilerde bir noktaya takılı kaldıysa eğer, sevinebileceğin bir gerçeklik duruyor orada.
İşte şimdi, Nâzım'm kızıl saçlı Piraye 'siyle tam olarak özdeşleştin.
Kutlu olsun.
Fırtına gibi bir yaşam öyküsünün başoyuncusu oluveriyor Piraye...

09.06.2012 tarihde farklı sitelerde "Piraye"nin  fiyatı:
Canan Tan Hakkında: Ankara'da doğan yazar Ankara Üniversitesi Eczacılık Fakültesi mezunudur.
   Değişik edebiyat türlerindeki yarışmalarda birçok derece ve ödül aldı. Yeni Asır (İzmir) Gazetesi'nde köşe yazarlığı yaptı. Milliyet Pazar'da, güncel olayları esprili bir dille yorumlayan yazıları yayımlayan Can; Mimoza dergisinde Çuvaldız, Kazete adlı kadın gazetesinde Kazete-Mazete adlı köşelerde yazılar yazdı. İlk romanı Piraye 2003 yılında yayımlandı.




Canan Tan Kitapları:
1. Piraye - Roman - Altın Kitaplar
2. Eroinle Dans - Roman - Altın Kitaplar
3. Türkiye Benimle Gurur Duyuyor - Mizah Öyküleri - Altın Kitaplar
4. İster Mor, İster Mavi - Mizah Öyküleri - Altın Kitaplar (Aziz Nesin Gülmece Öykü Ödülü)
5.Sol Ayağımın Baş Parmağı - Altın Kitaplar (Rıfat Ilgaz Gülmece Öykü Yarışması Birincilik Ödülü)
6. Çikolata Kaplı Hüzünler - Öykü - Altın Kitaplar
7. Sokaklardan Bir Ali - Roman - - Altın Kitaplar (İzmir Büyükşehir Belediyesi Çocuk Romanları Ödülü)
8. Oğlum Nasıl Fenerbahçeli Oldu - Mizah Öyküleri - Bu Yayınevi
9. Fanatik Galatasaraylı - Mizah Öyküleri - Bu Yayınevi 
10. Beşiktaş'ım Sen Çok Yaşa - Mizah Öyküleri - Bu Yayınevi
11. Sevgi Yolu - Çocuk Öyküsü - Altın Kitaplar 
12. Arkadaşım Pasta Panda - Çocuk Öyküsü - Bu Yayınevi (İzmir Büyükşehir Belediyesi Çocuk Öyküleri Ödülü)
13. Sokakların Prensesi Şima - Çocuk Öyküsü - Bu Yayınevi 
14. Beyaz Evin Gizemi - Çocuk Romanı -  Altın Kitaplar
15. Ah Şu Uzaylılar - Çocuk Romanı - Bu Yayınevi 
16. Sevgi Dolu Bir Yürek - Çocuk Romanı - Gendaş Yayınları
17. Yolum Düştü Amerika'ya - Gençlik Romanı - Altın Kitaplar
18. Yüreğim seni Çok Sevdi - Roman - Altın Kitaplar
19. Aşkın Sanal Halleri - Öykü - Altın Kitaplar
20. Söylenmemiş Şarkılar - Öykü - Altın Kitaplar
21. En Son Yürekler Ölür - Roman - Altın Kitaplar 
22. İz - Roman - Altın Kitaplar
23. Issız Erkekler Korosu - Roman - Altın Kitaplar
24. Hasret

44 yorum:

  1. Ben de şuan Yüreğim Seni Çok Sevdi romanını okuyorum.Bu kitap da listemde.Paylaşım için teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Y.S.Ç.S. müthişti, hala tek geçtiğim Canan Tan romanı. beğeneceğinize eminim.

      Sil
  2. Piraye..Canan Tan'ı ilk bu kitapla tanımış ve çok sevmiştim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Canan Tan değince, herkesin tavsiye ettiği romandır. ama beni kesmedi :(

      Sil
    2. Canan tan in kitaplari mutistin tek kelimeyle harika

      Sil
  3. Canan Tan kitapları, sürekli gördüğüm ama nedense etrafından dolaştığım kitaplardan ...Ama yorumunuzdan sonra okunacaklar arasına aldım..
    Tşekkürler :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Filiz Hanım, kitap okuyan herkesin bir kerede olsa okuması gereken bir yazar bence, her şeyden önce Türk yazar olması, kesinlikle okunmasını gerektiriyor diye düşünüyorum. üstelik çok akıcı bir dili, kendini okutan hikayeleri var. size önerim tabi ki "Yüreğim Seni Çok Sevdi" olacaktır :)

      Sil
    2. Bu yorum yazar tarafından silindi.

      Sil
  4. Ben de ilk Piraye'yi okumuştum.Bendeki yeri o yüzden çok büyüktür.Y.S.Ç.S 'yi de ondan sonra okumuştum ve ikisi çok büyük benzerlik gösterdiği için pek etki bırakmıyor açıkçası.Canan Tan kitapları zaten hep böyle.Ben blogumda da yazmıştım zaten.Sanki kızlar hep aynı ama hayatları siliniyor ve yepyeni bir hayata başlıyorlar.Bütün Canan Tan kitapları bana bunu hissettirdi.
    Ama İz kitabı hepsinden farklı.Piraye'den sonra en beğendiğim kitaptır.Tavsiye ederim :)
    Sevgilerimle..

    zamansozleri.blogspot.com

    YanıtlaSil
  5. Y.S.Ç.S. ve Piraye birbirine çok benzer kitaplar, o yüzden ilk hangisi okunursa o çok beğeniliyor. ama yine de Aslı ve Murat'ın aşkı Haşim ve Piraye'nin aşkından daha gerçekçiydi bence..
    İz kitabını tavsiye etmişsiniz, onu da okumuş fakat yine beğenmemiştim :( değişik olsun, herkes şaşırsın diye zoraki yazılmış bir kitaptı ve havada kalan bir sonla bitmişti.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet,sonu gerçekten öyleydi ama Canan Tan hele şükür farklı bir kitap yazabilmiş diye sevinmiştim,değişiklik olmuştu biraz :)

      zamansozleri.blogspot.com

      Sil
  6. piraye bana ilk çıktığı yıllarda doğum günü hediyesi olarak gelmişti... ardından yüreğim seni çok sevdi yine hediye olarak geldi.. arkadaşlarımın bana canan tan sevdirme çabası var galiba... ancak iki kitap arasındaki sonsuz benzerlik beni 2. kitabı okurken çok sıkmıştı.. Allah'tan nazım hikmet vardı.. ben canan tan için hep şöyle düşünürüm... Amerika'da doğsaydı Kristin Hannah'tı. ikisinin tarzlarını çok benzetirim.. Ancak yüreğim seni çok sevdi ve pirayeden yazar kendini tekrarlıyor hissiyle okumak istemedim.. paylaşımınıza teşekkürler..Ayrıca yazar olayları kadın karakterlerin duyguları üzerinden paylaştığı için erkek karakterleri yeterince iyi tanınamıyor diye düşünüyorum..şimdi okur testine geçiyorum...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. güzel yorumunuza teşekkür ediyorum Emine Hanım :) 2 kitabı da okuyan biri olarak sizi çok iyi anladım, Canan Tan farklı isimlerle iki hikayede kendini tekrar etmiş işte başka ne diyebilirim.. son cümleniz de çok yerinde bence de, roman, kadın karakterlerin üzerinden işlenince erkek karakterler arka planda kalıyor evet güzel bir saptama. :)
      keyifli okumalar diliyorum..

      Sil
  7. bu kitaplarını çok seviyorum Tan'ın , piraye'si de harikaydı ...Ve yine hemfikiriz:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eylem Hanım, piraye harikaydı, hemfikiriz demişsiniz :) ben uzuuun uzun pirayeyi eleştirdim ve başarısız bulduğumu söyledim, bu durumda hangi konuda hemfikir olduğumuzu anlayamadım :(

      Sil
  8. Canan Tan'ın okuduğum ilk kitabı Eroinle Dans'tı. Sanıyorum 13 yaşındaydım ve kitabı çok beğenmiştim. Daha sonra Piraye'yi ve Yüreğim Seni Çok Sevdi'yi de okudum ve sizin de belirttiğiniz gibi, konunun aynı oluşu beni yazardan soğuttu. Para verilmez'ler kategorisine atmama neden oldu.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eroinle Dans'ı henüz okumadım. Canan Tan'ı çok eleştirmeme rağmen E.D. kitabını da okumak istiyorum. hatta size mail atmıştım ama almadınız sanırım, neyse yine de güçlü bir okuyucu olan komşumuz Emine Hanım'a gitmiş kitap :)
      ben de gittikçe soğuyorum Canan Tan tarzından, bence de bir an önce kendine gelmeli adını daha yukarılara çıkarmalı.

      Sil
  9. çok önceden okuyup bitirmiştim.
    ilk yüreğim seni çok sevdi, piraye , en son yürekler ölür'den sonra eroinle dans, aşkın sanal halleri'( böyleydi sanırım) çok sürükleyici ve aynı türden kitaplar, ama yine de harika..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. akıcı dili sayesinde evet kendini okutuyor Canan Tan kitapları. siz de bayağa okumuşsunuz :) ben de hem eleştiriyorum hem de okumadıklarımı da okumak istiyorum :)

      Sil
  10. canan tan ayşe kulin ve benzerlerini okumuyorum.
    ya bana çok popüler geliyolar.
    bunlara ben gazteci yazar diyorum.
    bence bu kişiler yazar değiller.
    :)
    edebiyatçı başka bişiiii.
    :)

    YanıtlaSil
  11. amaaaaa okuma alışkanlığı olmayanların okumaya başlaması açısından iyi tebi.
    :)
    yani bissürü insan var okumaz. bunlarla başlayabilirler ki bence.
    sıradan çerez romanlar.
    :)

    YanıtlaSil
  12. bloguna hayran kaldim, kitaplar hakkindaki yorumlarinada
    banada beklerim
    http://tatlikiraz.blogspot.nl/

    YanıtlaSil
  13. ilk kez Piraye yi okumuştum Canan Tan dan. Güzeldi etkilenmiştim. Bir de Yüreğim Seni Çok Sevdi yi okuyayım dedim baktım aynı hikaye. Mükemmel kız imajı nı ikinci kez hazmedemedim. O gün bugündür okumam Canan Tan ı. Ama yazarı merak edenler Piraye yi okusunlar kafi:)

    YanıtlaSil
  14. Ben geçtiğimiz ay okudum Piraye'yi, Canan Tan'ın okuduğum ilk kitabıydı. Biraz pembe dizi havasında olduğundan içimi baydı, belki liseli bir kız olsam hoşuma gidebilirdi ama maalesef o dönemleri geçeli çok oldu :) Yazdıklarına aynen katılıyorum, tutarsızlıklar çok fazla, Piraye tutkuyla aşık olsa yaptıklarını bir derece anlayabilir insan ama o da yok. Eee o zaman neden katlanıyor bu saçmalıklara diyor insan. Ben sevmedim bu kitabı. Başka kitaplarını da okumam herhalde Canan Tan'ın.

    YanıtlaSil
  15. Ben Canan Tan'ın ilk olarak Piraye kitabını okudum ve çok beğendim. Sonunda çok ağlamıştım. Daha sonra En Son Yürekler Ölür'ü okudum ve o kadar etkilemedi beni. Hatta kitap yarım gibi geldi bana. Sanki devamı henüz yazılmamış gibi. Söylediğiniz gibi, konular arasında benzerlikler de olunca Canan Tan kitaplarına biraz önyargıyla yaklaşır oldum.

    YanıtlaSil
  16. Canan TAN'ın eroınle dans romanını neden kımse soylemıyor.O da gayet guzel ve her gencın okuması gereken bır kıtap.Herkese tavsıye ederım çok güzel (:

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. o kitabı ben de okumak istiyorum, bir kaç kişiden daha duymuştum çok güzel olduğunu ama henüz almadım :(

      Sil
    2. eroinle dans kitabı tan dan ilk okuduğum kitaptı baya etkileyiciydi :)
      dünya intihar etmeeydi iyiydi ama :(

      Sil
  17. Canan tanın ilk olarak piraye adlı romanını okudum o kadar çok beğendim ki bütün kitaplarını okudum sabırsızlıkla yeni kitabının çıkmasını bekliyorum canan tanın bütün kitaplarını herkesin okumasını tavsiye ederim

    YanıtlaSil
  18. Ben de önce Piraye'yi, sonra Yüreğim Seni Çok Sevdi'yi okudum. Hemen hemen aynı yorumu yaptım, aynı hikaye, aynı tip aile ve karakterler... Bende ilk Piraye'yi okuduğum için sanırım onu daha çok beğeniyorum.

    YanıtlaSil
  19. Normalde türk yazarları pek fazla okumam.Pİraye adlı kitabı arkadaşım sayesinde tanıdım çok dikkatimi çekti. Kitabı yaşayarak okudum çok güzeldi beni etkiledi kitabı gece yarısı bitirdiğimde gözlerim yaşla dolmuştu çok güzel bir kitap :)

    YanıtlaSil
  20. İz nasıl bir kitap kimse ondan bahsetmiyor.
    Sadece bir yorumda beğenmediğimiz söylemişsiniz. Ben canan tan kitaplarınının çoğunu okudum lakin iz konusunda çok kararsız ım acaba okursam boşa zaman kaybı dermiyim ??

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. aralık ayında İZ adlı romanı yorumlamıştım sanırım fark etmemişsiniz blog arşivinden aralık ayını seçip bulabilirsiniz :) ben kitabı sevmemiştim ama tabi herkesin yorumu, beğenisi farklı olabilir :)

      Sil
  21. Benim de canan tan kitaplarında ilk okuduğum pirayeydi.Gerçekten çok güzel bir kitaptı okuyalı baya bir zaman geçmesine rağmen kitabı her gördüğümde etkilenirim yine.Ve herkese tavsiye ederim.Y.S.Ç.S kitabının bi benzeri olduğunu söylemişsiniz sizce okumalı mıyım? Yada piraye tarzında tavsiye edeceğiniz başka kitaplar da var mı?Teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Y.S.Ç.S. Piraye'den daha güzeldi bence, her iki kitabın yorumu da blogda var, okuyup okumamak size kalmış, ben bir şey diyemem :)
      benzer kitaplar olarak ; Ateşböceği Yolu, Piruze ve İncir Kuşları'nı tavsiye edebilirim.

      Sil
  22. Piraye... Canan Tan' ın ''En Son Yürekler Ölür'' romanından sonra ikinci okuduğum roman... Tadı hala damağımda. Bir solukta okudum kitabı... Kİtabın etkisinden hala çıkamadım. Kendimle özdeşleştiriyorum Piraye'yi birçok ortak noktamız olmasına karşın birçok farklı yanımızda var. Beklediğimden çok daha güzel bir kitap, çok etkiledi beni... Ama şahsen sonunu böyle beklemiyordum. Beni şuandaki bunalımımdan çıkarıp başka dünyalara götürdüğün için teşekkürler Piraye... Ve benim senin kitaplarına daha da çok bağlanmamı sağladığın için teşekkürler Canan Tan...

    YanıtlaSil
  23. benim elimde de şu anda piraye kitapı var canan tanın okuyorum çok güzel bir kitapmış .ensonda ıssız erkeler korosu kitapını okuycam merak ediyorum sonra haşimi,senmuratı vedatın sonunun ne olduğunu.bencede teşkürler çok güzel kitaplar yazıyor.hepsi birbirinden güzel .
    birde unutmadan çikolata kaplı hüzünleri de okudum onuda çok beyenmdim.en yakın zamanda diğer kitaplarınıda teymin edip okuycam ve canan tan kitaplarının okuyuyup vede kitaplarını tüm lasikleştircem kitaplığımda. jale bolat

    YanıtlaSil
  24. Pirayeee...Kitabı henüz bitirdim ve hıçkıra hıçkıra ağlıyorum.Çok güzel bir kitap.Herkese öneririm.Hapsediyor içine,tutsak oluyorsunuz bırakmıyor sizi bitene kadar.Tek kelimeyle muhteşemmm...

    YanıtlaSil
  25. Canan tan'ın neredeyse bütün kitaplarını okudum pirayeyi henüz bitirdim ama hiç biri beni piraye kadar etkilemedi.sanki olanları piraye degilde ben yaşıyormuşum gibi oldum.kitabın sonunda da aglamaktan heba olduuum, gözlerim şiştiiii, vee piraye2 çıksın haşim ölmemiş olsun lütfennnnnnn :((

    YanıtlaSil
  26. Canan tan'ın kitaplarının yanında hediye olarak bi pakette peçete koyarlarsa daha iyi olur kanımca.kitabın sonunda agla agla heba oldum valla ne pirayemişsin ve bir de piraye2 çıksın haşim ölmemiş olsun lütfennnn :(( piraye yüzünden 2 gündür ölü gibiyim bi kitap bu kadar mı etkiler insanı :((

    YanıtlaSil
  27. bu kadar duygulanıp nasıl ağladınız anlamıyorum. kitabı sırf beni etkileyecek bi şeyler olacakmı diye sonuna kadar okudum.ama sanki edebi bir kitap okumadım da rastgele bi kanalda reytingi vasat bi dizi izlemiş gibi hissettim.özgüveni yüksek ve savaşçı diye tanıtılan piraye daha en başından meslek seçiminde bile eleştirdiği Haşim'le aynı yolu izlemiş ve ailesine boyun eğip kendi hayallerinden vazgeçmemişmidir.tutarsız,kararsız bir kız piraye!!!

    YanıtlaSil
  28. her kitabı gibi yine muhteşem ötesi bir kitaptı tüm kitaplarını sevgiyle ve beğenerek okuyorum

    YanıtlaSil
  29. Akıcı bir dili vardı. Kısa sürede bitirdim. Ancak İstanbul' lu kültürlü bir aile, maddi durumu gayet iyi kızlarını adeta hiç bilmedikleri bir kültüre yönlendiriyor hatta teşvik ediyorlar. İnandırıcılığı düşük dü.

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...