19 Ağustos 2015 Çarşamba

Boyalı Kuş - Jerzy Kosinski

BOYALI KUŞ
JERZY KOSINSKI
Çevirmen: Aydın EMEÇ
E Yayınları
Aralık 2006, 4. Baskı
(Orijinal İlk Basım 1965)
256 Sayfa

AFD:
   Sıklıkla söylediğim gibi, II. Dünya Savaşı’nı konu edinen romanlar benim ilgiyle okuduğum kitaplar olmuştur. İnsanoğlunun ne denli acımasız olabileceğini her zaman gözler önüne serer bu tür romanlar. Fakat bugüne kadar hep Nazilerin yaptıkları katliamı anlatan kitapları okumuşum. Ben sadece askerlerin böyle bir katliama alet olduklarını sanırdım. Boyalı Kuş ile o dönemde yaşamış Almanların çoğunun bu katliam zihniyetiyle dolu olduğunu öğrenmiş oldum.

  Evet “Boyalı Kuş” Nazi Almanyası’nda savaşın tam ortasında geçiyor. Savaş başladığında ailesini kaybetmiş bir Yahudi çocuğun, bu coğrafyada köyden köye süren bireysel yaşama savaşı anlatılıyor. Her gittiği köyde gördüğü şiddet, taciz ve iğrençlikler benim için çok fazla geldi. 

  Ne kadar da fazla batıl inanç varmış, ben bu kitapta yer verilen batıl inançların ortaçağda kaldığını düşünürdüm. Meğer ne kadar yakın geçmişte, batıl inançlar uğruna nasıl  vicdansız eziyetler yapılmış, cinayetler işlenmiş.

   Yine her zaman olduğu gibi kitabın önsöz kısmını okumayı sona bırakarak başladım kitabı okumaya ve iyi ki böyle yapmışım. Okuduğum her şey, normalde önsöz olup da benim için sonsöz olan bölüm ve Kosinski’nin Boyalı Kuş’un yayınlanışının onuncu yılında yazdığı yazısını okumamla daha çok anlamlandı.

   Kitapta çok fazla yazım hatası vardı. Bunları nasıl fark etmezler anlamış değilim.

   “Tavsiye eder miyim?” kısmına gelirsek; öncelikle şunu söylemek gerekir ki, bu kitap için bir +15 uyarısı mutlaka olmalı. Benim bu yaşımda bile bazı yerleri okurken tabiri caizse içim kalktı, bazı yerlerde de insan olmaktan, onlarla türdeş olmaktan utandım. Sağlam bir mideniz varsa okuyunuz çünkü Kosinski gördüklerini ve duyduklarını tüm gerçekliğiyle hiçbir sansür uygulamadan yazmış.


-"Boyalı Kuş"u buradan satın alabilirsiniz.-

Altı Çizlesi:
   "Kadınlarla çocukların paylaşılacağı doğruysa her çocuğun birkaç babası, birkaç anası, sayısız kardeşleri olacak demekti. Çok güzel geliyordu bu bana. Herkesin olmak! Nereye gitsem babalar güven verici elleriyle saçlarımı okşayacak, anneler beni göğüslerinde sıkacak, ağabeyler beni köpeklerden koruyacak, ben de kız kardeşlerime göz kulak olacaktım. Köylülerin neden korktuklarına akıl erdiremiyordum doğrusu." 


Kitabın Tanıtımından: 
   İlk olarak 1965''te yayımlanan Boyalı Kuş, Jeryz Kosinski''yi edebiyat dünyasının aranan simalarından biri yaptı. O dönemde Los Angeles Times''ın ''''son on yılın en etkileyici romanlarından biri'''' saydığı eser otuzdan fazla dile çevrildi. 

   II. Dünya Savaşı sırasında ailesi tarafından güvenliği için uzak bir köye gönderilen bir çocuğun oradan oraya savruluşunun sinirleri hırpalayan hikayesi olan Boyalı Kuş,dehşetle vahşetin, masumiyetle sevginin yakınlığını irdeleyen bir şaheserdir. 

   Edebiyat tarihinin en önemli ve özgün yazarlarından Kosinski''nin ilk ve en ünlü eseridir.

Jerzy Kosinski Hakkında:
1000kitap.com
   Jerzy Kosinski, 14 haziran 1933 yılında Polonya'nın Lodz kentinde doğdu. Altı yaşında, II. Dünya Savaşı nedeniyle evinden ayrılmak zorunda kaldı. Bu acılarla dolu bir yaşamında başlangıcı oldu. Nazi işgalindeki Doğu Avrupa da çeşitli köylerde ırgatlık, hayvan bakıcılığı, çiftçilik yaptı. Dokuz yaşındayken köylülerle yapılan bir çatışmada konuşma yeteneğini yitiren Kosinski, beş yılı aşkın bir süre hiç konuşamadı. Savaş sonunda anne ve babasıyla yine bir araya gelen Kosinski, sakat çocukların gittiği bir okula yerleştirildi. Tatile gittiğinde, bu kez bir kayak kazası sonucu konuşma yeteneğine kavuştu.

   Kamyon şoförü olarak Amerikanın her tarafını dolaşan Kosinski otopark bekçiliği, sinema projeksiyonculuğu, portre fotoğrafçılığı, limuzin ve yarış arabası sürücülüğü yaptı. Bu arada İngilizcesini o kadar ilerletti ki Ford Vakfı Bursu almakta fazla zorlanmadı. İki yıl sonra ilk belgesellerini yazıyordu. Yayımlandığında bestseller listelerine giren iki kitabı Boyalı Kuş ve Adımlar, onun sağlam bir yazarlık kariyerinin başladığını haber veriyordu. Sefalet bitmek üzereydi, ihtişamın eşiğindeydi.

   Daha sonraları Adımlar, Bir yerde, Şeytan Ağacı ve devamı geldi. Salaş sokakların DOn Kişot'u milyarde dünyasının Kaptan Ahab'ı Kosinski, bir edebiyat virtüözüydü artık. Televizyonda ve basında sık sık adı geçen, söyleşiler yapan yazı yazan Kosinski kimi zaman kılık değiştirip dolaşırdı. 

   3 Mayıs 1991 günü eşi Katerina (2. eşi) onu banyoda başına geçirilmiş plastik torbayla ölü buldu. Romanlarındaki şiddet ve korku ölümüne de egemen olmuş, kahramanları gibi değişik bir ölüm yöntemi seçmişti. Kosinski yaşadıklarını yazan, yazdıklarını yaşayan bir yazardı. İnsanın acımasız, saldırgan, kötü yanlarını serinkanlılıkla gözledi ve şiddetin şiirini yazdı. Artık yazamayacağını anladığında ise hep kolkola yaşadığı ölümle bütünleşti.

Jerzy Kosinski Eserleri:
Boyalı Kuş (1965)
Adımlar (1968)
Bir Yerde (1970)
Şeytan Ağacı (1973)
Boşluk (1975)
İhtiras Oyunu (1979)
Kör Randevu (1977)
Çelik Bilye (1982)

3 yorum:

  1. Bende bu kış okudum. Bir çocuğun gözünden yazımış olması trajik.

    YanıtlaSil
  2. tanıtımı okurken bile çok etkilendim. kitabın bırakacağı izleri tahmin edemiyorum ama yine de okumayı çok isterim doğrusu.. :)

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...