11 Nisan 2013 Perşembe

Dorian Gray'in Portresi - Oscar Wilde

DORIAN GRAY'İN PORTRESİ
The Picture of Dorian Grey
OSCAR WILDE
Çevirmen: Nihal YEĞİNOBALI
Can Yayınları
Ağustos 2012, 10.Baskı
276 Sayfa

MRW:
Okuldayken çok sevdiğim bir hocam vardı, kendisini buradan saygıyla anmak isterim, Nurdan Atamtürk, kulakların çınlasın minik tatlı kadın. :) Şiir, drama, edebiyat derslerimize girmişti. Onun ağzından İngiliz Edebiyatını dinlemek resmen zevkti. Şimdi bu romanı okurken aklıma onun Oscar Wilde hakkında verdiği bilgiler geldi, hala sesini duyar gibiyim. :) O zamanlar müfredat dahilinde orijinalini okuduğum Dorian Gray’in Portresi adlı Oscar Wilde’ın yayınlanan tek romanını, şimdi Türkçe olarak bir kez daha okudum. Bu sefer akıllanarak iyi bir yayınevi olan Can Yayınları'ndan çıkan kitabını tercih ettim ve gayette memnun kaldım.

Dış güzelliğini muhafaza etmek için düşünmeden ve gerçek olacağını bilmeden bir dilekte bulunan, tabiri caizse ruhunu şeytana satan Dorian Gray adlı genç bir adamın hayatının nasıl korkunç bir şekilde değiştiğini anlatan, filme de alınmış bu harika romanı kesinlikle herkese tavsiye ediyorum. Eşcinsel yazar ve romanları pek tercih etmememe rağmen kendisi de bir homoseksüel olan Oscar Wilde, Dorian Gray’in Portresi adlı romanda eşcinsel ögeleri kesinlikle çok tadında ve göze batmayan bir şekilde işlemiş.

275 sayfalık romanda Dorian Gray’in kendi düşünceleri ve okuduklarının sayfalarca anlatıldığı (bence) sıkıcı olan bölümler hariç, kitabın konusu oldukça ilginç ve heyecanlıydı. Zaten bilen bilir Oscar Wilde’ın kullandığı dil de gayet açık ve akıcıdır. Kısaca, daha önce de okumama rağmen yine severek okuduğum bir romandı. Üstelik merak edenlere duyurulur, sonu müthiş bitti :)

Kitabın Tanıtımından: 
   Keşke tersi olabilseydi! Keşke her zaman genç kalacak olan ben olsaydım da portrem yaşlansaydı! Bunun için... bunun için her şeyi verirdim!"

    Özellikle bir genç adamın büyümesini, eğitimini, gelişimini, kendini ve inançlarını keşfetmesini işleyen Dorian Grayin Portresi için Oscar Wilde, bir ruhun hikayesi demişti. 1891de ilk basıldığında ahlaksızlığı yücelttiği gerekçesiyle büyük tepki çeken romanın baş kişileri olan Lord Henry ile Dorianın karşılıklı etkileşimleri, Dorianın kendini giderek kötüye, şeytani olana, hazcılığa adaması kitabın eksenini oluşturuyor. Son derece saf ve yakışıklı Doriandaki değişim, Lord Henrynin sözleriyle ve Dorianın kendi portresinde kendi güzelliğini keşfetmesiyle başlar. Lord Henrynin etkisiyle kötülüğün ve zevkin çekimine kapılan, dünyada gençlik ve güzellikten önemli bir şey olmadığına inanan Dorian için heyecan, kötülükte ve günahtadır; iyilik ve erdemse sıkıcıdır, edilgendir. İyiliği temsil eden Basilin Doriana duyduğu saf tutkuda eşcinsellik öğeleri açıkça hissedilir. Dorianın büyük sırrını, portredeki değişimi gören yalnızca Basil olur. Portreye odaklanan, sonsuz gençlik karşısında ruhunu satan ve ruhunun ölmüş olmasından korkan Dorian için kurtuluş var mıdır? Ve Oscar Wildeın dediği gibi, herkes Dorian Grayda kendi günahını mı görecektir?


11 Nisan 2013 tarihinde "Dorian Gray'in Portresi"nin en uygun fiyatla satan internet siteleri:
hemenkitap 13,30 TL 
kitapvekitap: 13,30 TL 
kitapokusak 13,68 TL
dr 13,99 TL
okuoku 14,25 TL
idefix 14,25 TL

Oscar Wilde Hakkında:
    Asıl Adı Oscar Fingal O’Flahertie Wills Wilde olan16 Ekim 1854, Dublin'de doğan ve 30 Kasım 1900'de Paris'te vefat eden İrlandalı oyun yazarı, romancı, kısa öykücü ve şair.

   Oscar Wilde, gerek yaşam tarzı ve cinsel tercihleriyle, gerek yapıtlarında ortaya koyduğu gözüpek yaklaşımla XIX. yüzyıl İngiliz toplumunda tutucu çevrelerin şiddetli tepkisiyle karşılaşmış bir yazardır. Aydın bir aile ortamında yetişen, ülkesinin seçkin okullarında okuyan Wilde, İngiliz yazarlar John Ruskir ve Walter Pater'ın sanatın insan yaşamında büyük önem taşıdığı yolundaki görüşlerinden derinliğine etkilenmiş ve bu görüşleri yapıtlarında sık sık yansıtmıştır. 1880'lerin başında estetikçiliğin Londra edebiyat çevrelerinde öfke ve düş kırıklığı yarattığı dönemde Wilde, zekası ve pırıltılı kişiliğiyle bu çevrelerde önemli bir yer edinmiştir.

   Dorian Gray'in Portresi adlı tek romanı, 1891'de ilk basıldığında ahlaksızlık suçlamalarıyla karşılaşarak büyük tepki çekmiş, buna karşılık sanatın özünde ahlak dışı olduğunu vurgulayan Wilde, romanının üç ana karakteri için şöyle demiştir: "Basil Hallward, ben olduğumu sandığım kişidir; Lord Henry: Dünyanın ben sandığı kişidir; Dorian ise benim olmak istediğim kişidir, belki başka bir çağda..."

   Wilde yaşamı boyunca baskı görmesine ve parasızlık çekmesine karşı, George Bernard Shaw'ın deyişiyle "ruhunun yenilmez neşesi"ni her zaman koruyabilmiştir



12 yorum:

  1. kitabını okumadım ama filmini izlemiştim, en kısa zamanda kitabını da okuyacağım. çok güzel bir tanıtım olmuş teşekkürler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. teşekkür ederiz :)ben de en kısa zamanda filmini izleyeceğim

      Sil
  2. Benim de okumayı istediğim romanlardan ama bir arkadaşım sonunu söyleyine bütün hevesim kaçtı. Sonunun bilinmesine rağmen okunmaya değecek bir roman mı sence? :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. dediğim gibi okuldayken de okumuştum bu kitabı, sonunu biliyordum. yine de zevkle okudum. ben tavsiye ederim okumanızı, çünkü mesaj veren kitaplardan biri.

      Sil
  3. eş cinsel ögeleri işlemesi hoşuma gitmedi..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. konusu eşcinsellik değil, üstelik belli belirsiz değinilmiş. bence roman bir bütün olarak hoşunuza gidecektir.

      Sil
  4. Filmini izlemiştim ben de bir aralar, kitabını da okumak lazım tabii.
    Bu arada kafama takıldı, "Eşcinsel yazar ve romanları pek tercih etmememe rağmen kendisi de bir homoseksüel olan Oscar Wilde, Dorian Gray’in Portresi adlı romanda eşcinsel ögeleri kesinlikle çok tadında ve göze batmayan bir şekilde işlemiş." kısmında ne demek istediniz acaba, onu merak ettim bir eşcinsel olarak.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eğer bizi takip ediyorsanız kitaplar üzerine yorumlarımızı tamamen tarafsız ve gerçekçi olarak yansıttığımızı bilirsiniz. Özellikle ben, MRW, düşüncelerimi çok açık dile getirir, olumlu,olumsuz eleştirilerimi sakınmadan yaparım. Eşcinsellik de herkesin bildiği gibi bir tercih meselesidir ve kimsenin tercihi kimseyi ilgilendirmez. Eşcinsel bir kişiden benim rahatsızlık duymaya hakkım olmadığı gibi benim de eşcinsellik üzerine yazılmış romanları sevmemem kimseyi rahatsız etmemeli diye düşünüyorum.

      Sil
    2. Ne okuduğunuz, nelerin sizi rahatsız ettiği, neler sevmediğiniz tabi ki beni ilgilendirmez. Cümlenizden ne çıkaracağımı bilemedim ve sordum sadece.
      Vakit ayırıp da cevap yazdığınız için teşekkür ederim. Son olarak da eşcinselliğin bir tercih olmadığını, bir yönelim olduğunu da belirtmeden geçemeyeceğim.
      İyi günler.

      Sil
  5. Oscar Wilde' ın eşcinsel olduğunu bu sene ders içerisinde okuduğum The Happy Prince öyküsünde dipnot olarak öğrenmiştim. Öyküsündeki gibi anlatıyorsa gerçekten de göze batacak bir yanı yoktur diye düşünüyorum. Bu romanı okumayı ne zamandır istiyordum ama elimde o kadar çok kitap var ki artık eldekileri bitireyim diye almamaya çalışıyorum. Yorumun oldukça güzeldi sanırım dayanamayıp alacağım bir an evvel. Sevgiler :)

    YanıtlaSil
  6. Uzun zamandır listemde, ancak bir türlü sıra gelmemişti, okucam en kısa zamanda, sevgiler:)

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...